عشق و شهادت ۲
📄متن سخنرانى
#حضرت_آقاى_حاج_على_تابنده_محبوبعلیشاه_طاب_ثراه در ۲۸ مهر ۱۳۷۰
🔹عشق و شهادت🔹
🔸قسمت دوّم:
عشق را به مجازى و حقیقى تقسیم کرده اند که از نظر شخص من عشق مجازى مفهومى ندارد؛ چون عشق تا به آن حد مقامش والاست که به جز معبود و معشوق حقیقى به کار بردنش درباره دیگرى مفهومى نخواهد داشت.
براى آنکه فرق بین عشق مجازى و حقیقى را بدانیم بهترین نمونه اش اشاره هایى است که در قرآن مجید در قصّه حضرت یوسف آمده که:
🔹حضرت شیخ احمد غزّالى "احسن القصص" خواندنش را از جهت آنکه داستان عشق است مى داند. شرح عشق مجازى و حقیقى هر دو در این داستان آمده است. وقتى زلیخا به یوسف اظهار عشق و تمایل میکند که در قرآن مجید آمده:
💠«وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِه وَ هَمَّ بِها»؛
در یک لحظه یوسف نیز مى رود که تسلیم هوا و هوس نفس خود شود و لذا رو به او مى آورد. در اینجا از روى عشق مجازى است که او تسلیم هواى نفس خود مى شود و تصمیم به وصال زلیخا مى گیرد؛ ولى در همان لحظه عشق واقعى درصورت ملکوتى پیرش، محبوبش، مرادش که یعقوب پدر بزرگوارش بوده، ظاهر مى شود و به تعبیر قرآنى "برهان ربّ" را مى بیند که او را از گناه باز مى دارد به طورى که یوسف از زلیخا فرار مى کند.
زلیخا به دنبال او مى رود و پیراهن او را از پشت پاره مى کند؛ ولى از آن جایى که خداوند مىخواست که یوسف آلوده به گناه نشود، درهاى مقفّل تالار، همه باز مى شود و یوسف از یکى از درهاى تالار خارج مى شود.
🔹در اینجا فرق بین عشق مجازى و عشق حقیقى کاملاً عیان میشود که خداوند عشق حقیقى و واقعى به خودش را که در صورت ملکوتى پیر متجلّى شده بوده به او نشان مى دهد.
در قرآن از کلمه عشق ذکرى نشده ولى تعبیر حبّ شدید، علاقه شدید، در قرآن آمده، چنانکه مى فرماید:
💠«الّذینَ امَنُوا اَشَدُّ حُبّاً لِلَّهِ»، کسانى که ایمان آورده اند حبّ شدید به خداوند دارند. هیچ مانعى ندارد که ما به جاى همین حبّ شدید و علاقه وافر، کلمه عشق را به کار ببریم.
🔸ادامه دارد ...
--------------------
http://s3.img7.ir/sCdRi.jpg
#کلام_دوست
@kalamedoust121