وبلاگ شخصی

مرنجان و مرنج

وبلاگ شخصی

مرنجان و مرنج

وبلاگ شخصی
یا علی مدد بزرگواران به این وبلاگ خوش امدید سایه تان مستدام باد
آخرین مطالب
نویسندگان
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۱۱ خرداد ۹۷، ۲۱:۵۸ - علیــ ـرضا
    ⁦❤️⁩
  • ۱۵ شهریور ۹۶، ۰۳:۰۲ - قالب رضا
    :)
پنجشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۶، ۰۱:۴۴ ب.ظ

طرب و شادی از نگاه مولانا

ایت الهی است:

"تسلیم به اکنون خود و پذیرش و نجنگیدن با آن و خدا را وکیل خود قرار دادن برای گذر از سختی ها و مشکلات."

این کلید کار است و باعث میگردد از فکر و خیال گذشته و آینده وَهمی بیرون بیاییم و در لحظه اکنون از آنچه هم اکنون وجود دارد و رخ میدهد لذت میبریم.

نوبهاری هست با صد رنگ گلزار و چمن

ترک سرد و خشک و ادباری ماه دی کنید

زمانی که به اصل خود که همانا فضای زنده این لحظه است بر میگردیم، هر لحظه یک نوبهاری در درون ما متولد میشود. میفرماید این محیط ذهن را که به دلیل نداشتن زندگی در خود سرد و خشک است و انعطاف ندارد را ترک کنید و به فضای زنده و گرم و بهاری این لحظه بازگردید که در آن هر لحظه نو به نو متولد میشوید که هر دمی از آن پر از رنگ و چمن است.

کشتگان خواهید دیدن سربریده جوق جوق

ایها العشاق، مرتدید اگر هی هی کنید

اگر در این جریان زنده شدن از هر چیزی که از "من ظاهری" شما سرچشمه میگیرد دست بکشید، آن چیزها خواهند مرد. اینها صفاتی هستند که از من ذهنی و نفس و منیت ما آمده اند و اگر در این فرآیند کشته شدنشان نخواهیم آنها را رها کنیم و برشان گریه کنیم و به آنها بچسبیم، مانند مرتدان از زندگی برگشته ایم.

سوی چین است آن بت چینی که طالب گشته‌اید

این چه عقل است این که هر دم قصد راه ری کنید

بت چینی نماد شادی بی کران در جهان یگانگی است. برای رسیدن به آن باید سمت چین حرکت کرد، اما انسان اسیر فضای دوگانه ذهنی به سمت ری که جهت مخالف چین است در حرکت است و به جهان یکتایی نخواهد رسید.

در خرابات بقا اندر سماع گوش جان

ترک تکرار حروف ابجد و حطی کنید

خرابات بقا فضای زنده این لحظه و آسمان درون است، همان فضایی است که در فضای بین میلیون ها کرات آسمانی قرار دارد. این فضا همیشه زنده و پُر از فروزه های الهی است که هر چیزی را درون خود جای میدهد و دربر میگیرد. میگوید اگر با بودن در لحظه حال در این خرابات بقا ساکن شویم و به این نوایی که از جان و هستی منشا میگیرد گوش دهیم، از این تکرار هر روزه کلمات و نامها و هر آنچه ذهن برای ما ساخته و پرداخته است رها میشویم و با گوش و چشم درون خود همه چیز را بی واسطه درک و فهم میکنیم. یعنی گوش جان بدون هیچ واسطه ای توانایی شنیدن صوت الهی را خواهد داشت که به واسطه آن به دانش بی کران دست می یابد و دیگر هیچ نیازی به یادگیری دانش مدرسه ای نخواهد داشت.

از شراب صرف باقی کاسه سر پر کنید

فرش عقل و عاقلی از بهر الَّه طی کنید

از صفات باخودی بیرون شوید ای عاشقان

خویشتن را محو دیدار جمال حی کنید

کاسه سر را از این شراب خالص که جاوید و باقی و نامیراست پر کنید و بدینوسیله این ذهن را در اختیار خود بگیرید و صاحب اندیشه خود در این لحظه شوید، نه اینکه اندیشه صاحب شما باشد. بدین گونه عقل و ذهن هم زنده به خدا میشوند و برای بیان خود از الفاظ تعریف شده استفاده نمیکنند، بلکه در هر لحظه با وصل بودن به هستی برای بیان خود سود میجویند. کافی است به سخنان انسانهای بزرگ همچون خود مولانا دقت کنیم. چرا کلامشان اینقدر تاثیرگذار و جاوید و یکتا است؟ پاسخ همانا بودن دایمی در لحظه و اتصال و هماهنگی کامل با فضای وحدت و یگانگی است.

با شه تبریز شمس الدین خداوند شهان

جان فدا دارید و تن قربان ز بهر وی کنید

در بیت آخر مولانا بر اینکه شمس تبریزی شاه حقیقی جهان و قطب عالم است تاکید کرده و می فرماید که با فدا کردن جان و تن از برای او مانند این است که جان را برای خدا داده اید، و از این راه هستی ظاهری خود را فنا کرده و با بود حقیقی خداوند به هستی حقیقی می رسید.

تمام کلید این داستان بودن در اکنون و پذیرفتن این لحظه است. اگر غم دارید، بپزیریدش و اگر شادید فقط در آن شادی ساکن باشید و این دم را از دست ندهید. گذشته تمام شده و آینده ای وجود ندارد. هر لحظه ما همان آینده چند ثانیه قبلش هست و اگر ما بخواهیم مدام برای آینده زندگی کنیم، این آینده هیچگاه نخواهد آمد. با تمرین این روش، خودبخود پس از مدتی از درد و رنجهای بدنی که از سم ذهنی ما منشا میگیرند رها میشویم و با هستی یکی میشویم. فقط کافی است که روزانه هوشیار باشیم و از ذهن خود به عنوان صاحب ماشین ذهن مانند ابزاری برای ارتباط با جهان مادی استفاده کنیم و نگذاریم که ماشین بی جان ذهن ما را هدایت کند و در اختیار او قرار بگیریم.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۳۱
نویسنده ناشی

نظرات (۱)

۳۱ فروردين ۹۶ ، ۱۹:۰۲ پرستو ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
آره، نپذیرفتن شرایط کنونی بدترین چیزیه که برای یه آدم ممکنه اتفاق بیفته.